Carvalho, Daniel Santos deNicot, Yuri Expósito2020-07-082024-09-102020-07-072020-07-082019-08-09ALMEIDA, Lourdes Werle de; SILVA, Karina Pessôa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. 1ª ed., 1ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2013. BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 3. ed., São Paulo: Contexto, 2011. BARBOSA, J. C.As discussões paralelas no ambiente de aprendizagem modelagem matemática. Acta scientiae: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, v. 10, n. 1, p. 47-58, 2008. BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUALDA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais... Rio Janeiro: ANPED, 2001. Disponível em <http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/modelagem_barbosa.pdf> Acesso em 19 fev. 2017. BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem Matemática: Mapeamento das Ações Pedagógicas dos Educadores de Matemática. Tese de Pós - Doutorado, USP, São Paulo - SP, 2003. BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução àteoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo MourinhoBaptista. Portugal: Porto Editora, 1994. DIAS, Maria Sara de Lima et al. A formação dos conceitos em Vigotski: replicando um experimento. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 3, 2014. KAISER, G.; SRIRAMAN, B. A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. The International Journal on Mathematics Education, v. 38, n. 3, p. 302-310, jun. 2006. MARCOS, Ana Rodríguez. Análisis y mejora de la propia enseñanza. Revista Contexto & Educação, v. 21, n. 76, p. 127-150, 2013. MOREIRA, Marco A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011. PÉREZ GÓMEZ, A. I. Ensino para a compreensão. In: SACRISTAN, J. Gimeno; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e Transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 67-97. Manaus | v.12 | n.26 | ago-dez | 2019 ISSN: 1984-7505 58 TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Ed. Atlas, 1992.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5133Modeling Mathematics has been applied in Brazilian classrooms since the 1970s, period of which many studies have been conducted with this pedagogical proposal. This paper deals with the development of Modeling activities in a Computer Science Bachelor Degree class in a Campus of the Federal Institute of Maranhão in the second semester of 2017. In these activities, we sought to identify the influences of the three variables from the Tikunoff’s semantic-contextual model with two students in their educational process. Thus, recordings were made during classroom activities, as well as extra-class meetings held by students. Subsequently, the dialogues were transcribed for analysis, in addition to the researcher's observations during the activities. It was a qualitative research identifying the situational, experiential and communicative variables that influenced the development of the Modeling Mathematics activities performed by the students who participated in the study. It was observed that the identification of the variables of this model contributed to understand the development of teaching and learning process using modeling activities in the classroom.Keywords: Modeling Mathematics. Tikunoff’s Model. VariablesAcesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Modelagem MatemáticaModelo de TikunoffVariáveisAtividades de modelagem matemática desenvolvidas no olhar do modelo semâtico-contextual de tikunoffModeling mathematics activities developed in Tikunoff’s semitical-contextual modelArtigo de PeriódicoCiências