Dutra, Ana Claudia MaquinéGhedin, Iliane MargareteGhedin, Leila MarciaNicot, Yuri Expósito2020-08-032024-09-102020-07-312020-08-032013-01-11ALMEIDA, A.R.S. A Emoção na Sala de Aula. São Paulo: Papirus, 1999. ALMEIDA, L.R.; MAHONEY, A.A. (Orgs). Afetividade e Aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2009. CABRAL, G. Motivação. Disponível em: <http://www.brasilescola.com/psicologia/motivacao-psicologica.htm>. Acesso em: 24 mai. 2012. CHOMSKY, N. Novos horizontes no estudo da linguagem na mente humana. Tradução: Marco Antônio Sant‟Anna. São Paulo: Editora UNESP, 2005. COSENZA, R.M.; GUERRA, L.B. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artimed, 2011. DEL RÉ, A. Aquisição da linguagem: uma abordagem psicolinguística. São Paulo: Contexto, 2010. FREINET, C. Ensaio de Psicologia Sensível. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 ARTIGO 86 Rev. ARETÉ | Manaus | v. 6 | n. 10 | p.73-86 | jan-jun | 2013 GAZZANINGA, M.S.; HEATHERTON, T.F. Ciência Psicológica: mente cérebro e comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2005. GRANZOTTO, F.M. A Afetividade. In: ELIAS, Marisa Del Cioppo. Pedagogia de Freinet: teoria e prática. 3. ed. Campinas, São Paulo: Papirus,2002. LEFRANÇOIS, G.R. Teorias da Aprendizagem. Tradução: Vera Magyar; Revisão técnica: José Fernando B. Lômonaco. São Paulo: Cengage Learning, 2008. MORENO, A.R. Wittgenstein: os labirintos da linguagem: ensaio introdutório. São Paulo: Moderna, 2000. PAIVA, Y.M.S. A Afetividade na Aprendizagem: uma breve introdução ao tema. In: ELIAS, M.C. Pedagogia de Freinet: teoria e prática. 3. ed. Campinas, São Paulo: Papirus,2002. PIAGET, J. Seis Estudos de Psicologia. Tradução: Maria Alice Magalhães D‟Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. PINKER, S. O Instinto da Linguagem: como a mente cria a linguagem. São Paulo: Martins, 2002. REGO, T.C. Vygotsky: uma perspectiva histório-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. RELVAS, M.P. Neurociência e Transtornos de Aprendizagem: as múltiplas eficiência para uma educação inclusiva. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2010. SEARLE, J.R. Consciência e Linguagem. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. VALLE, L.E.L. R.; ASSUMPÇÃO, J.F.B. Aprendizagem, linguagem e pensamento. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2008. VYGOTSKY, L.S. La imaginación y el arte en la infancia. México: Hispánicas, 1987. WALLON, H. A Criança Turbulenta: estudo sobre os retardamentos e as anomalias do desenvolvimento motor e mental. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5068The knowledge of theoretical aspects about the cognitive process involving the science didactics allows to obtain a systematic vision of the structural functions built by the human through their sensorial reflex, representations, thoughts and remembers, taken of the external world and that are communicated by the language, as well as their implications facing the difficulties of everyday learning at school. The anxieties aroused by the teacher‟s during different discussion moments and teamwork, into the Postgraduate program of Academic Masters‟ in Science Teaching of Amazon leaded to try to contribute, even shyly, for such problems. The article aims to study the cognitive processes in order to bring some contributions that could clarify even more the learning difficulties in school life. In this sense, for methodology we opted bibliographic research based in authors whose address in their works the cognitive process and its relation with learning difficulties. Emphasizes the language dominance importance and the communication for the student, as an indispensable for the improvement of the cognitive capacities and the mental operations that can demonstrate the great brain function in individuals who learn, even being limited some of his entrances for the reception of incentive and everyday knowledge and the science content. Keywords: Cognitive Process. Learning Difficulties. Consciousness and Language. Motivation, Affectivity and Emotion.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Processos CognitivosDificuldade de AprendizagemConsciênciaLinguagemMotivaçãoAfetividadeEmoçãoProcessos cognitivos considerações acerca das dificuldades de aprendizagemCognitive Process: Considerations about Learning DifficultiesArtigo de PeriódicoCiências