Beltrão, Isabel do Socorro LobatoGonzaga, Amarildo MenezesBarbosa, Ierecê dos Santos2020-07-192024-09-102020-07-152020-07-192016-03-25ALVARADO-PRADA, L. E.; FREITAS, T. C.; FREITAS, C. A. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Rev. Diálogo Educação, Curitiba, v.10, n.30, p.367-387, ago. 2010. Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 ARTIGO 60 Rev. ARETÉ | Manaus | v.9 | n.18 | p.48-60 | jan-jul | 2016 BRASIL. Decreto nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Legislação Básica. 2 ed. Brasília. PROEP, 1998. CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cortez, 1996. CARRILHO, M. M. Epistemologia: Posições e Críticas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1991. CHIZZOTTI, A. A pesquisa e seus fundamentos filosóficos. São Paulo: Cortez, 2005. CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Luciana de Oliveira Rocha. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. São Paulo: McGraw-Hill, 2010. GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011. GATTI, B. A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009. Relatório de pesquisa. IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010. MATURANA, R. H. Ontologia da realidade. Belo Horizonte, UFMG, 2014. ______. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001. MATURANA, R. H.; VARELA, F. J. A Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Tradução: Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo, Pala Athenas, 2012. MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2005. ______. A religação dos saberes. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2004. MOREIRA, D. A. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson Leraning, 2004. NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote. Instituto de Inovação Educacional, 2007. PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. Tradução: Roberto Leal Ferreira. São Paulo: UNESP, 1996. SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. Tradução: Daisy Vaz Morais. 5 ed. Porto Alegre, RS: Penso, 2013. SANTOS, B. S. Introdução a uma ciência pós-moderna. 3 ed Porto: Afrontamento, 1993. ______. Um discurso sobre as ciências. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2008. SERRANO, G. P. Investigación cualitativa retos e interrogantes: métodos. Madri, Editorial La Muralla S.A., 1998. TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 12. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4987Study arising from a discipline in the doctorate in Education in Science and Mathematics, aiming to conduct a critical analysis from the ontological, theoretical and epistemological, and methodological dimensions of our history of teacher training, seeking to give a new meaning to knowledge, to overcome beliefs built in the training process. It highlights elements correlated to Education in Science and Mathematics, from conceptions on teaching knowledge that Mathematics teachers say is necessary for their practice with high school students. For this purpose, we used bibliographical research, relevant at the first stage to teachers training, and at the second stage, specific to teaching knowledge, as object/phenomenon of our research. The results indicate the need for complementary relationship between scientific and theoretical-epistemological propositions, with the possibility of giving new meaning and producing knowledge, constituting the reflective perspective as delimiter of the teaching action. Keywords: Education in Science and Mathematics, Teachers training, Teaching knowledge.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Educação em CiênciasMatemáticaFormação de ProfessoresSaberes DocentesConcepções de formação do professor de matemática ressignificando práticasConceptions of training of mathematics teacher: resignifying the practicesArtigo de PeriódicoCiências