Silva, Leyce Alcântara daAraújo, Joeliza Nunes2020-06-182024-09-262020-06-162020-06-182019-01-12ARAÚJO, J. N. Aprendizagem Significativa de Botânica em Laboratórios Vivos. 2014. 229 f. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso, 2014. AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Platano edições técnicas: Lisboa, 2003. AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2.ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. COSTA, S. H. O. Atuação Pedagógica do Professor de Educação Infantil: As Contribuições da Pedagogia Freinet. Agudos, São Paulo, 2007. FORNAZARI, V. B. R.; OBARA, A. T. O uso de Oficinas Pedagógicas como Estratégia de Ensino e Aprendizagem: a Bacia Hidrográfica como tema de estudo. Investigações em Ensino 68 2019 - Jul – Dez ANO 4 | N. 5 | p. 48 – 68 |ISSN 2527-0753 (online) - 1981-0326 (impresso) de Ciências – V22 (2), pp. 166-185, 2017. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/326/pdf.> Acesso em: 20 dez. 2017. JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, Uberlândia, v. 7, p. 55-66, 2008. MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2013. MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Impressos Portão Ltda. São Leopoldo, 2005. MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e Unidades de ensino potencialmente significativas. Material de Apoio para o curso Aprendizagem Significativa no Ensino Superior: Teorias e Estratégias Facilitadoras: PUCPR, 2013. MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review – V1(3), pp. 25-46, 2011. Disponível em: <https://lief.if.ufrgs.br/pub/cref/pe_Goulart/Material_de_Apoio/Referencial% 20Teorico%20-%20Artigos/Aprendizagem%20Significativa.pdf>. AcessO em: 20 dez. 2017 NOVAK, J.D.; GOWIN, D.B. Aprender a Aprender. 2. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1999. SANTOS, S. C. S.; TERÁN, A. F. Novas Perspectivas de Ensino de Ciências em Espaços não Formais amazônicos. Manaus: UEA Edições, 2013. TOMITA, L. M. S. Ensino de Geografia: aprendizagem significativa por meio de mapas conceituais. São Paulo: USP, 2009. Tese de doutorado (Doutorado em Geografia Física) – Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, SP, 2009. TRINDADE, D. R; POLTRONIERI, L. S.; MENEZES, A. J. Sigatoka Negra da Bananeira no Estado do Pará. Fitopatol. bras. 27(3), maio – jun, 2002. VIDAL, W. N. Botânica – organografia; quadros sinóticos ilustrados de Fanerógamos. 4. ed. Viçosa: UFV, 2003.1981-0326https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5895This paper had the objective of evaluating the implementation of a didactic sequence for the significant learning of stem morphology with students of Basic Education. The didactic sequence was carried out in formal space (classroom) and in non-formal space (natural environment) through didactic strategies different from those that students experience in school everyday. The methodology of the research is qualitative. We used as tools for data collection bibliographic research and didactic sequence that was carried out in five moments: walking on the trail, collection of stem types, production of text, assembly of a collection of stems and construction of conceptual maps. The accomplishment of the didactic sequence resulted in the students' interest in learning significantly about biodiversity, vegetation and their interrelationships with other living beings. In the walk along the trail we provide students with greater contact with plant diversity in the living laboratory, especially with the stem morphology. Textual production and conceptual maps revealed significant learning about stem morphology. Coherentpropositions and hierarchical organization of concepts were presented in concept maps. We conclude that there was been a systematization between students' previous knowledge and the new knowledge. Therefore, through the implementation of the didactic sequence for the significant learning of the stem morphology, one can contribute to the development of the scientific education of the students of Basic Education. Key words: Botany teaching. Significant learning. Didactic sequence.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/BotânicaAprendizagemSequência DidáticaEnsino da Morfologia do caule em escolas da educação básicaStem Morphology Teaching In Basic Education SchoolsArtigo de PeriódicoBotânica