Ferraro, José Luís Schifino2020-07-212024-09-102020-07-162020-07-212015-03-17ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1980. ALTHUSSER, L. Sobre a reprodução. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A Reprodução. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. CYRINO, E. G.; TORALLES-PEREIRA, M. L. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cadernos de Saúde Pública, v.20, n.3, Pp. 780-8, 2004. DEMO, P. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. FERRARO, J. L. S. Racionalidade Biológica e implicações em sala de aula. Travessias, v.8, n.3, Pp. 331-347, 2014. GASPARINI, S. M.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, v.31, n.2, Pp. 189-199, 2005. Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 ARTIGO 14 Rev. ARETÉ | Manaus | v.8 | n.16 | p.01-14 | jan-jun | 2015 GIGLIO, R.; COSTA, G. G.; FERRARO, J. L. S. Aspectos da formação do Biólogo como professor de Ciências. Seminário Internacional de Educação em Ciências (SINTEC), Rio Grande, 2014. IERVOLINO, S. A.; PELICIONI, M. C. F. A utilização do grupo focal como metodologia qualitativa na promoção da saúde. Rev Esc Enf USP, v.35, n.2, Pp.115-21, jun, 2001. LEITÃO, C. F. Buscando caminhos nos processos de formação/autoformação. Revista Brasileira de Educação, n.27, Set /Out /Nov /Dez, p.25-39, 2004. NASCIMENTO, T. G.; VON LINSINGEN, I. Articulações entre o enfoque CTS e a pedagogia de Paulo Freire como base para o ensino de ciências. Convergência, v.13, n.42, Pp. 95-116, 2006. DE OLIVEIRA, C. B. E.; ALVES, P. B. Ensino Fundamental: papel do professor, motivação e estimulação no contexto escolar. Paidéia, v.15, n.31, Pp. 227-238, 2005. SARAIVA-NEVES, M.; CABALLERO, C.; MOREIRA, M. A. Repensando o papel do trabalho experimental, na aprendizagem da física, em sala de aula - um estudo exploratório. Investigações em Ensino de Ciências, v.11, n.3, Pp. 383-401, 2006. SILVA, C. C.; DE ANDRADE MARTINS, R. A teoria das cores de Newton: um exemplo do uso da História da Ciência em sala de aula. Ciência & Educação, v.9, n.1, Pp. 53-65, 2003. TEIXEIRA, P. M. M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento CTS no ensino de ciências. Ciência & educação, v.9, n.2, Pp. 177-190, 2003. VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v.7, n.1, Pp. 11-19, 2003. ZABALZA, M. A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: ARTMED, 2004.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5106Based on an existing and necessary methodological assumption, guide of scientific investigation, pedagogical organization and educational practices that derived from it, this work aims to highlight the importance and relevance of applying the method in classroom. Method has to be understood -besides scientific method that guides the organization of the science itself- as a set of strategies that allow the development of pedagogical interventions leading to a quality education. In this sense, in the methodological discussion between science and pedagogy, it seems evident that the need for a didactic transposition does not imply losing methodological rigor or complete absence of the method. This article reflects upon the type of discussion undertaken at specific moments in training of science teachers in the Biological Sciences degree from a private university in southern Brazil. Therefore, we used a qualitative methodology - content analysis - that allowed evaluating the records of the class diaries of undergraduates and their statements in organizing focus groups. The category "methodology" which has emerged from the diaries, post-analysis, was the subject of discussion in these groups and taken as a reference for the construction of this article. Keywords: Teacher training; Method; Methodology; Science teaching.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Formação de ProfessoresMétodoMetodologiaEnsino de CiênciasConsiderações metodológicas e práticas frente à realidade do ensino de ciênciasMethodological considerations and practices in relation to the reality of the science educationArtigo de PeriódicoCiências