Yamazaki, Sérgio ChoitiYamazaki, Regiani Magalhães de Oliveira2020-07-242024-09-102020-07-232020-07-242014-07-11ARRUDA, S. M. Entre a inércia e a busca: reflexões sobre a formação em serviço de professores de física do ensino médio. 2001. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo: USP, 2001. ASSIS, J. de P. Kuhn e as Ciências Sociais. Estudos Avançados, v.7, n.19, p. 133-164, 1993. BACHELARD, G. A Formação do Espírito Científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: abril cultural, 1978a. BACHELARD, G. O Novo Espírito Científico. São Paulo: Abril Cultural, 1978b. BACHELARD, G. A Filosofia do Não: Filosofia do Novo Espírito Científico. São Paulo: Abril Cultural, 1978c. BACHELARD, G. Epistemologia. Trechos escolhidos por Dominique Lecourt. Rio de Janeiro: Zahar, 1977. BACHELARD, G. Fragmentos de uma poética do fogo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990. BAROLLI, E. 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Porto Alegre: Sagra, 1991.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4966Assuming the assessment of the learning as a complex task where many variable involved are hardly integrated, this study aimed to analyze this activity considering different epistemological perspectives. To developed this analysis we consider hypothetical teachers with different epistemological traits, popperian (POPPER, 2000), kuhnian (KUHN, 2009), bachelardian (BACHELARD, 1996), and associate them with Jonnaert's the concepts of time (1996); Notions of free association and defense mechanisms of Freudian Psychoanalysis (FREUD, 1987; FADIMAN, FRAGER, 1979) and the three worlds of Eccles and Popper (1995) are also used to base the inferences from the analysis. The results indicate that in the short time it is possible to assess the incorporation of certain mechanisms of reproduction, but only in the long time that learning considered reasonable for the student can be evaluated. Finally, there are suggestions of activities for indentifying cognitive-affective changes that can be useful in the assessment. Keywords: Epistemological Perspectives. Learning. Assessment in the Long Time. Assessment in the Short Time. Defense Mechanisms of Psychoanalysis.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Perspectivas EpistemológicasAprendizagemAvaliaçãoTempo LongoTempo CurtoMecanismos de DefesaAvaliação da aprendizagem sob distintas perspectivas epistemológicas elementos racionais e subjetivos no processoAssessment of Learning under different Epistemological Perspectives: rational and subjective elements in the processArtigo de PeriódicoCiências