Brum, Wanderley Pivatto2020-07-302024-09-102020-07-292020-07-302013-07-23AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003 AUSUBEL, D. P; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. Borges, M. R.; Moraes, R. Educação em Ciências nas séries iniciais. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1998. MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001. NONAKA, IKUJIRO; TAKEUCHI, HIROTAKA. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997 NOVAK, J. D.; GOWIN, B. D. Aprender a Aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996. OLIVEIRA, L. L. Imaginário Histórico e Poder Cultural: as Comemorações do Descobrimento. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: CPDOC; FGV, vol. 14, n. 26, 2000, p.183-202. PEREIRA, M. O conhecimento tácito substantivo histórico dos alunos – no rastro da escravatura. BARCA, Isabel (org.) Perspectivas em Educação Histórica. Braga: Universidade do Minho. Centro de Estudos em Educação e Psicologia, p. 45-54, 2001. POLANYI, M. The Tacit Dimension. London. Routledge & Kegan Paul Ltd. 1967. POZO, J. I. Teorias cognitivas da aprendizagem. 3. ed. São Paulo: Artes Medicas, 1998. SAIANI, C. Valorizando o conhecimento tácito: a epistemologia de Michael Polanyl na escola. Tese (Doutoramento em Educação). SP: USP. 2003. SCHROEDER, E. Os conceitos espontâneos dos estudantes como referencial para o planejamento de aulas de ciências: análise de uma experiência didática para o estudo dos répteis a partir da teoria histórico cultural do desenvolvimento. Experiências em Ensino de Ciências, v.8, n.1, 2013.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5059The individuals constantly appropriating ideas and concepts when they bring to the classroom, such sets of explanations on a particular subject, known as prior knowledge, often have different scientific knowledge presented by the school. This point is especially important, as it enables the teacher to discredit the appropriation of knowledge happens by simply transmitting the teaching act. Prior knowledge, in turn, are understood as explanations for phenomena and objects, often undeveloped and need to be identified and taken into consideration by teachers of physics. In this sense, we present an educational experience in the field of optics, specifically the formation of the rainbow, experienced in physics classes with students of the second year of high school, analyzed from the assumptions of the Theory of Meaningful Learning. We believe that education should be based on personal experiences that students experience and the teacher's role is to advise and regulation of activities with a view to transforming existing knowledge into their cognitive structure. Thus, according to the ausubeliano thought, if the teacher wants to teach significantly, it is initially necessary to discover what the student already knows, to finally direct their teachings. Keywords: Physics Teaching. Prior knowledge. Scientific concepts. RainbowAcesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Ensino de FísicaConhecimentos PréviosConceitos CientíficosArco-íris.Estudo de ótica: uma experiência didática para o estudo de fenômenos da natureza analisados a partir da teoria da aprendizagem significativaOptical study: teaching experience for the study of the phenomena nature analyzed from theory of significant learningArtigo de PeriódicoCiências