Jacaúna, Carmen Lourdes Freitas dos SantosRocha, João Marinho daCarvalho, Mary Tânia dos Santos2020-07-222024-09-102020-07-212020-07-222015-01-13ALCANTARA, M. I. P.; FACHÍN-TERAN, A. Elementos da Floresta: recursos didáticos para o ensino de ciências na área rural amazônica. Manaus/Escola Normal Superior/PPGEECA, 2010. ALMEIDA, M. C. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2010. BARRETO FILHO, H. T. Populações tradicionais: introdução à crítica da ecologia política de uma nação. In: Sociedades Caboclas Amazônicas: Modernidade e Invisibilidade. (Eds. Cristina Adams, Rui Murrieta e Walter Neves). São Paulo, 2001. BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2004. CALDAS, Graça et. al. Divulgação Científica no Brasil: formação e prática. UNICAMP, 2006. CHASSOT, A. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. 4. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006. Cap. 1 p. 38-40. CUNHA, M. C.; ALMEIDA, M. B. (Orgs.). 2002. Enciclopédia da Floresta: o Alto Juruá: práticas e conhecimentos das populações. São Paulo: Cia. das Letras. 735 GEERTZ, C. O saber Local: novos ensaios em antropologia interpretativa; Tradução de Vera Mello Joscelyne. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. LOUREIRO, V. R. A Amazônia no século XXI. Novas fronteiras de desenvolvimento. São Paulo: Editor Empório do Livro, 2009. POZO, J. I.; CRESPO, G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 ARTIGO 223 Rev. ARETÉ | Manaus | v.8 | n.15 | p.214-223 | Número especial | 2015 conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Tradução Naila Freitas. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. ROCHA, J. M.; FACHÍN-TERÁN, A. O Projeto Manejo de Quelônios Amazônicos “Pé-de-Pincha” e sua contribuição na Educação Científica em duas comunidades ribeirinhas do assentamento agrícola Vila Amazônia, Parintins – AM. In: Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – VII ENPEC- Campinas, SP. 2011. ROSS, J. Geografia do Brasil. 4.ed. São Paulo: Editora EDUSP, 1996. SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010. VOGT, C. Ciência e bem-estar cultural. Com Ciência, [s.1.], jun. 2010. Disponível em: <http://www.comciencia.br/reportagem/cultura/cultura01.shtml.> Acesso em: fev. 2012.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5147This work addresses the experience of conducting a Scientific Workshop within the scope of the Subproject: Cultural Heritage and Memory in the Vila Amazônia Settlement: a study of the means for social inclusion and development of Scientific Culture in Parintins - AM. o and 9th years of Municipal Schools in PA Vila Amazônia. In particular, Santa Maria Community (urban area) in the Valéria region, organized associations of the place, artisans, voluntary environmental agents, teachers and educators from the locality. We aim from the perspective of scientific dissemination to present the results of this workshop (like the others), as it is aimed at different audiences. Thus, we point out some relevant aspects in contemplating this audience in non-formal education spaces. The Workshop was produced and carried out by professors of the History and Geography Degree Course at the Center for Higher Studies in Parintins CESP / UEA. We use the Study of the Environment as a methodological procedure, we focus on science as a form of culture, also discussing the possibilities of enriching the area of ​​scientific dissemination from the integration between professionals. Finally, the relevance to the external community occurs with the social protagonism that we can guide through the workshops, the results of which aim for social inclusion and the development of scientific culture among the participants and they become propagators in the environment in which they act from the perception of that all the physical and social elements that make up the cultural heritage of the place are depositories of memory and sources for the construction of the history of the place. Keywords: scientific culture, scientific dissemination, study of environment, social inclusion.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Cultura CientificaDivulgação CientíficaEstudo de MeioInclusão SocialA experiência da elaboração de uma oficina com ênfase na educação patrimonial, sustentabilidade e desenvolvimento da cultura científica por docentes dos cursos de história e geografia-cespueaArtigo de PeriódicoCiências