Palheta, Leila Maria SouzaFilipe, Marluce de AmorimCampos, Manuel do Carmo da Silva2020-06-182024-09-262020-06-162020-06-182017-11-23FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. ______ . Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. BESSA, Valéria da Hora. Teorias da Aprendizagem. Curitiba: IESDE Brasil, 2008. MARTIN, Daniele Fortes. A Aprendizagem em Paulo Freire e Piaget. Monografia de 57 2018 - jul - dez ANO 3 | N. 4 | p. 47 – 57 |ISSN1981-0326 Graduação. Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho. Bauru, 2007. MORIN, Edgar e TERENA, Marcos. Saberes globais e saberes locais: o olhar transdisciplinar. Rio de Janeiro: Garamond, 2000. OLINDA. Ercíclia Maria Braga de; FIGUEIREDO, João Batista de A. (Orgs.). Formação Humana e Dialogicidade em Freire. Ceará: Editora da UFC, 20061981-0326https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5896The text presented here is about the Dialogicity of Paulo Freire, from his work entitled "Pedagogy of the Oppressed", which deals with the theme in its third chapter, highlighting relevant aspects of the Education Philosophy of the aforementioned author for the educational action in the educator-pupil relationship and vice versa, mediated by the world through generative themes and explicitly articulated with the community, including their yearnings with human meanings in search of their true liberation. This is what designed the Social Inclusion in Educational Process illustrated in the field research on the application of the Program “Rewriting the Future” in the Municipality of Maraã in the State of Amazonas. Keywords: Dialogicity; Release; Pedagogy of the Oppressed; Adult Literacy.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/DialogicidadeLibertaçãoPedagogia do OprimidoAlfabetização de AdultosInclusão Social na Amazônia. Perspectiva da teoria dialógica de Paulo FreireSocial inclusion in the Amazon. Perspective of the dialogical theory of Paulo FreireArtigo de PeriódicoEducação