Viana, Maria do Socorro da CostaBarbosa, Ierêcê dos Santos2020-07-282024-09-102020-07-282020-07-282013-11-26BERNARDIM, A. C.; FRACASSE, L. Língua Portuguesa e Ensino: a análise lingüística como prática didático-discursiva em turmas do EJA. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1119-4.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2011. CAMPOS, D. M. S. Psicologia da aprendizagem. 39. ed Petrópolis: Vozes, 2011. DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 18. ed. São Paulo: Paripus, 2011. JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976. KOCH, I. G. Desvendando os segredos do texto. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2006. MÍGLIO, M. A. Universidade do Estado do Amazonas. Mestrado. Manaus: UEA, 2011. MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2004. MONTEIRO. I. B.; AZEVEDO, R. O. M.; REZENDE, M. R. K. Perspectivas teóricas da aprendizagem no Ensino de Ciências. 2. ed. Manaus: BK Editora, 2011. MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2001. Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 ARTIGO Rev. ARETÉ | Manaus | v. 7 | n. 12 | p.31-45 | Número especial | 2014 ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Rio de Janeiro: Vozes, 1996. PÉCORA, A. Problemas de redação. São Paulo: WMF, 2011. SEGURA, A. C. Universidade do Estado do Amazonas. Mestrado. Manaus: UEA, 2011. ZILBERMAN, R.; SILVA, E. T. Leitura: perspectivas interdisciplinares. 5. ed. São Paulo: Ática, 2004.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5039This is a summary of what was produced by the group Research Project Centre for Education - POE / CAPES of which we are part , contributed to our research our descriptive narrative with a qualitative approach , through a literature review and empirical study , participant observation taking linguistics as an analytical tool . This study aimed to investigate the progress achieved in the learning of eighth graders from a public school in the city of Manaus , in regard to competence writer , from the application of textual production workshops , interdisciplinary group of researchers at the Centre for Education Project - POE / CAPES . Theoretical Rationale subsidized in Japiassú (1976 ) , Silva and Zilberman (2004 ) Finance ( 2011) , Fields (2011 ) ; Monteiro Azevedo and Rao (2011 ), Koch (2006 ) ; Marcuschi ( 2004), Orlandi (1996 ) among others . The results point to a subtle evolution of the students as to jurisdiction writer when exposed to individual oriented correction. The interdisciplinary process had its evidence through cooperative games , in which they could see the engagement of the disciplines of English Language , Mathematics and Science , through the interaction of students , as well as the group of researchers to organize cooperative games . Key words: Competence writer. Learning. InterdisciplinarityAcesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Competência EscritoraAprendizagemInterdisciplinaridadeA competência escritora: uma experiência Interdisciplinar do projeto observatório da Educação/POE/CAPESThe racing writer: an interdisciplinary experience Project Centre for Education / POE / CAPESArtigo de PeriódicoCiências