Nicot, Yuri ExpósitoSouza, Jerson Sandro Santos de2020-07-192024-09-102020-07-142020-07-192016-08-08CARMO, J. S.; CUNHA, L. O.; ARAUJO, P. V. S. Atribuições dadas à matemática por alunos do Ensino Fundamental com dificuldades em matemática: um estudo preliminar. In: Anais do V Encontro Paraense de Educação Matemática, Belém, PA, 03 a 06 de setembro de 2007, p. 328-3. CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1993. DA ROCHA FALCÃO, J. T. Acerca da "chatice" do Ensino Fundamental e Médio no Brasil. Bolema, Rio Claro, v.23, n.36, p. 639-656, 2010. GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, C.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência e Educação, Bauru, v.7, n.2, p. 125-153, 2001. GÓMEZ-CHACÓN, I. M. Matemática emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Porto Alegre: Artmed, 2003. GRANGER, G. G. A ciência e as ciências. São Paulo: Editora UNESP, 1994. GUILBERT, L., MELOCHE, D. L‟idée de science chez des enseignants en formation: un lieu entre l‟histoire des sciences et l‟hétérogénéité des visions? Didaskalia, n. 2, p. 7-30, 1993. LORENZATO, S. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores). LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986. MESQUITA, M. G. B. F.; PAIXÃO, H. S.; GOMES, P. N. N. Crenças e concepções de professores de matemática interferindo no processo ensino-aprendizagem. In: Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática, Salvador, BA, 7 a 9 de julho de 2010. Disponível em: <http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/ENEM10/artigos/CC/T13_CC1675.pdf>. Acesso em: 4 abr. 2016. MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v.22, n.37, p. 7-32, 1999. PONTE, J. P. Concepções dos professores de matemática e processos de formação. In Educação Matemática: temas de Investigação, Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 185-239. VILA, A.; CALLEJO, M. L. Matemática para aprender a pensar: o papel das crenças na resolução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 2006.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4924This research allowed to attend our main objective: to determine the relationship between "contemporary vision" of teachers and high school students about the nature of science and the rejection phenomenon (unpleasant physiological, cognitive and behavior reactions) during the learning-teaching process of Science and Mathematics; with 44 students as subjects from different undergraduate courses in higher education institutions of the city of Manaus-AM. The methodological procedures has a qualitative approach, including content analysis, questionnaires, etc. The results show that the rejection to Mathematics (and science) "traumatically" takes place in a teaching and learning environment which emphasizes a rigid and algorithmic view of the nature of Science. Based at the results found in this research, those involved in Science and Mathematics teaching process should not only be concerned with the understanding of natural phenomena, with the development of logical reasoning, among others; but also provide the student the acquisition of an adequate view, more humane about the nature of Science and Mathematics, encouraging students to overcome previous ideas. Keywords: Warped Views of Science. Rejection to Mathematics. Science and Mathematics Teaching.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Visões Deformadas da CiênciaRejeição a MatemáticaEnsino de CiênciasMatemáticaA natureza da ciência das visões deformadas à rejeiçãoThe Nature of Science: from the warped views to the rejectionArtigo de PeriódicoCiências