Lorenzon, MateusSilva, Jacqueline Silva daBarcellos, Guy Barros2020-07-212024-09-102020-07-162020-07-212015-09-17AULER, N. M. F.; AULER, D. Conceber e Executar Currículos: Ampliando o processo formativo do educador. In: AULER, N. M. F.; AULER, D. (Org.). Concepção e execução de currículo no processo formativo de licenciados do PIBID. Curitiba: CRV, 2014. p. 13-42. BACON, F. NOVUM ORGANUM ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979. CHASSOT, A. A ciência através dos tempos. São Paulo: Moderna, 2004. ______. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Ijuí, 2014. COSTA, R. C. Construção do conhecimento científico segundo algumas contribuições da epistemologia de Bachelard. In: MORAES, R. (org.). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. Pp. 69-101 DAWKINS, R. Desvendando o arco-íris: ciência, ilusão e encantamento. 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Thus, a revision on guiding epistemological concepts is required, orientating to political empowerment, avoiding cultural apathy. This article is composed by two sections. In the first one: “Science as modern ideology”, discussing the role of scientific knowledge in the modernity and the constitution of the rational person. In the following section: “Critical Science Education: Science as a tool for political empowerment”, discussing the possibilities of a coexistence between scientific knowledge, and those provided by common sense. We conclude outlining some goals that could compose Science teaching curricula of elementary school. Keywords: Science teaching; Scientific literacy; Political empowermentAcesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Ensino de CiênciasAlfabetização CientíficaEmpowerment PolíticoProblematizações curriculares no ensino de ciências a formação para a cidadania e o empowerment políticoCurriculum problematization in science teaching: education for citizenship and political empowermentArtigo de PeriódicoCiências