Nunes, Francivaldo Alves2020-07-242024-09-102020-07-222020-07-242014-01-23CAPDEVILLE, G. O Ensino Superior Agrícola no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.1, n.1, (julho de 1944). Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos, 1944, p. 229-261. CHRISTILLINO, C. L. Relatórios Ministeriais. In: MOTTA, M. & GUIMARÃES, E. PROPRIEDADES e disputas: fontes para a história dos oitocentos. Niterói: EDUFF, 2011, p. 213-216. DEL PRIORE, M.; VENÂNCIO, R. Uma história da vida rural no Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006. JACOMELI, M.; MOLINA, R. História da Educação Agrícola no século XIX: Formação gestora e operária no Brasil. In: ROSÁRIO, Maria José Aviz do. O nacional e o local na História da Educação. Campinas: São Paulo, 2010. MACHADO, M. M. Relatório de Presidentes de Província. In: MOTTA, M.; GUIMARÃES, E. PROPRIEDADES e disputas: fontes para a história dos oitocentos. Niterói: EDUFF, 2011, p. 203-206. PONCE, A. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1991. RIZZINI, I. A união da educação com religião nos institutos indígenas do Pará (1883- 1913). In: Anais do IV Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação. Percurso e desafios da pesquisa e do ensino de História da Educação. Uberlândia, 2006, Pp. 5315-5325. SANTOS, C. Imprensa. In: MOTTA, M.; GUIMARÃES, E. PROPRIEDADES e disputas: fontes para a história dos oitocentos. Niterói: EDUFF, 2011, p. 185-195. YAZBECK, D. Formando os bons trabalhadores: os primeiros grupos escolares em Juiz de Fora, Minas Gerais. In: Cadernos de História da Educação - nº. 2 - janeiro/dezembro, 2003, p. 99-105.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4997The purpose of this paper is to analyze the deployment process of the rural school D. Pedro II, established in the provincial "Pinheiro" farm, close to Belém, showing its importance, in order to developing and the prosperous future of agriculture in the Amazon region, considering the promotion of rural education and agrarian sciences. This school represented a clash between customary actions of the settlers and the discourses of civility undertaken by the provincial government, which had in the administrative structure of the school its most direct representatives. These issues to be discussed, if so, how are necessarily important to understand the process of formation of a discourse that presents education bound knowledge of science as a strategy to civilize the rural Amazonian populations. Keywords: Field School. Pará. Nineteenth Century.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/Escola do CampoParáSéculo XIXQuando a educação “civiliza” ciência agronômica e ensino no projeto de criação da escola rural pedro ii (pará, anos de 1860)When the education “civilizes”: agrarian science and education project in foundation of rural school Pedro II (Pará, year: 1860)Artigo de PeriódicoCiências