Montysuma, Marcos2020-06-162024-09-262020-06-142020-06-162018-03-07Adriano Maciel da Silva – 63 anos. Ex-seringueiro, comerciante na cidade de Xapuri (Relato Gravado em 15/07/1999). Carmelita Veloso da Costa, 79 anos, viúva, mãe de cinco filhos. Aposentada e dona de uma pensão na Cidade de Xapuri (Entrevista gravada em 16/07/1999). Luiz Targino de Oliveira – 67 anos, seringueiro aposentado (o relato ocorreu no dia 24/01/ 2001). Raimundo Mendes de Barros – Seringueiro, Presidente do Sindicato do Sindicato dos Trabalhadores Rurais de Xapuri e Vereador no quarto mandato pelo PT (Efetuamos duas gravações: uma 19/01/2001 e outra em 27/01/2001). Referências Bibliográficas: BOFF, Leonardo. Ecologia, grito da terra, grito dos pobres. 3º ed. São Paulo: Ática, 1999.1981-0326https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5933his article aims to discuss aspects of religion as popular culture as it is practiced by rubber tappers in the region around the city of Xapuri, in the State of Acre, Brasil. These communities have a close relationship with the forest, that provides rubber tapping as part of the local economy as well as animal protein to families. This relationship is supported and intermediated by deities, such as Caboclinho da Mata (the Father of the Forest), that are part of the ecosystem in which these groups interact. The research was performed following methodological procedures of Oral History, collecting the data through the re-cording of interviews with members of those communities. Key-words: Forest; Religiosity; Seringal; Oral History; Memory.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/FlorestaReligiosidadeSeringalHistoria OralMemóriaA floresta entre edificações e religiosidadeThe rainforest among edifications and religiosityArtigo de PeriódicoReligião