Chacon, Eluzir PedrazziBorges, Márcia NarcizoSoares, Haron Lucas Barbosa NigriCotelo, Patrícia Fernanda da Silva Moraes2020-07-192024-09-102020-07-142020-07-192016-09-06BENEVIDES, C.; RIBEIRO, E. Reportagem: Saneamento: Brasil ocupa 112ª posição em ranking de 200 países. O Globo. Rio de Janeiro, 19 de março de 2014. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/brasil/saneamento-brasil-ocupa-112- posicao-em-ranking-de-200-paises-11918085>. Acesso em: 02 jul. 2016. BERMANN, C. Crise ambiental e as energias renováveis. Ciência e Cultura. Campinas. v. 60, n. 3, p. 20-29, 2008. BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Senado Federal. Secretaria Especial de Editoração e Publicações - Subsecretaria de Edições Técnicas, Brasília, 2005. Disponível em: <http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2016. BROWN, T. L.; LEMAY JR., H. E.; BURSTEN, B. E. Química – Ciência Central. 7. ed., Rio de Janeiro: LTC Editora S.A., 1999. DEMO, P. Educar pela pesquisa. 9. ed., Campinas: Editores Associados, 2011. FIRME, R. N; AMARAL, E. M. R. Concepções de professores de química sobre ciência, tecnologia, sociedade e suas inter-relações: um estudo preliminar para o desenvolvimento de abordagens CTS em sala de aula. Ciência & Educação. Bauru. v.14, n.2, p. 251-269, 2008. FONTES, A.; CARDOZO, A. Formação de professores de acordo com a abordagem Ciência/Tecnologia/Sociedade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 RELATO DE EXPERIÊNCIA 291 ARETÉ | Manaus | v.9 | n.19 | p.281-291 | jul-dez | 2016 Ciencias. Vigo, v.5, n.1, p. 15-30, 2006. FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. GALIAZZI, M. C.; MORAES, R. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de Ciência. Ciência & Educação. Bauru, v.8, n.2, p. 237-252, 2002. GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola. São Paulo, v.10, p. 43-49, 1999. GRASSI, M. T. As águas do planeta Terra. Química Nova na Escola. São Paulo. Edição Especial, p. 31-40, 2001. GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola. São Paulo, v.31, n.3, p. 198-202, 2009. MONTEIRO, S. Reportagem: Os moradores da Rocinha se unem contra construção do teleférico. O Globo. Rio de Janeiro, 04 de junho de 2013. Disponível em: <http://extra.globo.com/noticias/rio/moradores-da-rocinha-se-unem-contra-construcao-do-teleferico-8583024.html>. Acesso em: 02 jul. 2016. SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. Educação em Química - Compromisso com a cidadania. 4 ed. Injuí: UNIJUÍ, 2010. SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação. Bauru, v.7, n.1, p. 95-111, 2001. SOUSA, R. G.; BRITO, L. P. Controvérsias em experiências pedagógicas CTS/CTSA na formação inicial de professores de ciências: o que dizem algumas dissertações e teses brasileiras? Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática. Belém, v.12, n.23, p.85-102, 2015. ZHOURI, A., OLIVEIRA, R. Desenvolvimento, Conflitos Sociais e Violência no Brasil Rural: o caso das usinas hidrelétricas. Ambiente & Sociedade. São Paulo. v.10, n.2, p. 119-135, 2007.1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4935This paper describes how the generator theme "Water and its implications for quality of life" was used to promote a discussion from the perspective of Science, Technology, Society and Environment in order to contribute to Chemistry Teaching in citizen perspective. A teaching methodology was developed under the "Institutional Program for Scholarships for Beginner Teachers" and was applied during chemistry classes taught to students of the 2nd year of high school in a public school in the city of Niterói - Rio de Janeiro. The water crisis that hit the Southeast in the years 2014 and 2015 and the importance of basic sanitation as the backdrop for discussions that led to the understanding of the ideal characteristics that water for human consumption should present. Several properties of water have been studied with emphasis on the determination of the pH of various samples brought by the students. Classes had great participation of students, promoting dialogue and meaningful learning about the content involved, particularly with respect to the nature of the acid-base character, because the dimension of this concept took on real meaning, extrapolated to an economic and social context. Keywords: Water. Chemistry Teaching. Environmental Education.Acesso AbertoAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ÁguaEnsino de QuímicaEducação AmbientalEnsino de Química água e suas implicações na qualidade de vidaChemistry education: water and its implications on quality of lifeArtigo de PeriódicoCiências