Produções Acadêmicas e Cientificas - UEA

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    Análise do perfil dos alunos do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da UEA (PPGIH-UEA) 2016-2022
    (Universidade do Estado do Amazonas, 12-2023) Piñeiro, Shirlei Regina Vilar da Costa
    The research aimed to analyze the profile of students who have remained or are still linked to the Master’s Program in Human Sciences (MCH) of the Interdisciplinary Postgraduate Program in Human Sciences (PPGICH) at the Amazonas State University (UEA). This is a descriptive exploratory case study, with a quantitative approach, conducted in 2022, based on multiple sources of evidence to support the highlighted assumptions. Until 2022, PPGICH had conferred to society 91 Masters in Human Sciences with Average Degree Time (ATM), classified by the CAPES - Interdisciplinary (45 Area) evaluation area as “Very Good”. It was found that: from the 129 institutional enrollments created for the student body, the female gender is noteworthy in participation; the average age of students when entering the course is lower than the average age for entering Stricto Sensu courses measured by CAPES; there is a greater representation of self-declared brown-skinned students, unmarried, native from the Amazon, and more than half of the PPGICH academics received scholarships to provide studies in exclusive dedication during their academic journey. Although there is inequality in gender participation, there is a subtle trend towards homogenization and balance between them in the long term; there is under-representation of black and indigenous populations in the Program’s student body, signaling the lack of public policies for the insertion of these communities, at the Stricto Sensu level; and that even considering the limitations of access to the State, the nucleation of the PPGICH in Manaus and, above all, in Tefé allowed the achievement of education at the Stricto Sensu level from the mobility of students coming from 70% of the microregions of Amazonas, directly reflecting on the strategy of interiorization of the Post-graduation Stricto Sensu in the State proposed by the State University of Amazonas.
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    Tutorial: autuação de Processos Administrativos via Protocolo Virtual/AM
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2022-08-01) Piñeiro, Shirlei Regina Vilar da Costa
    Instituído pelo Decreto N.º 42.727, de 08 de setembro de 2020, como o sistema oficial de registro e peticionamento eletrônico no âmbito do Amazonas, o Protocolo Virtual/AM tem se caracterizado como uma eficiente ferramenta de gestão, visto que a sua implementação tornou mais prático, seguro, transparente e econômico o protocolo de documentos na esfera Executiva do Estado. Com o intuito de i) contribuir com a popularização da ferramenta; ii) atuar como agente facilitador na difusão das informações acerca do fluxo operacional na Plataforma; e iii) conduzir o usuário externo ao uso deste mecanismo de petição, a Secretaria do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas – PPGICH publica o TUTORIAL: AUTUAÇÃO DE PROCESSOS ADMINISTRATIVOS VIA PROTOCOLO VIRTUAL/AM. A elaboração deste material, objetiva promover o passo-a-passo para autuação eletrônica de processos administrativos, direcionados à apreciação e a realização de procedimentos burocráticos do Programa, encaminhados através da Plataforma PROTOCOLO VIRTUAL. A ferramenta encontra-se acessível na página eletrônica https://protocolovirtual.amazonas.am.gov.br/, onde também estão disponibilizados: um vídeo tutorial e um manual em PDF, que abordam os requisitos para utilização do sistema. Destaca-se ainda que as informações contidas neste documento foram extraídas da página oficial do Protocolo Virtual.