Produções Acadêmicas e Cientificas - UEA

URI permanente desta comunidadehttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5481

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 7 de 7
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Análise do perfil dos alunos do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da UEA (PPGIH-UEA) 2016-2022
    (Universidade do Estado do Amazonas, 12-2023) Piñeiro, Shirlei Regina Vilar da Costa
    The research aimed to analyze the profile of students who have remained or are still linked to the Master’s Program in Human Sciences (MCH) of the Interdisciplinary Postgraduate Program in Human Sciences (PPGICH) at the Amazonas State University (UEA). This is a descriptive exploratory case study, with a quantitative approach, conducted in 2022, based on multiple sources of evidence to support the highlighted assumptions. Until 2022, PPGICH had conferred to society 91 Masters in Human Sciences with Average Degree Time (ATM), classified by the CAPES - Interdisciplinary (45 Area) evaluation area as “Very Good”. It was found that: from the 129 institutional enrollments created for the student body, the female gender is noteworthy in participation; the average age of students when entering the course is lower than the average age for entering Stricto Sensu courses measured by CAPES; there is a greater representation of self-declared brown-skinned students, unmarried, native from the Amazon, and more than half of the PPGICH academics received scholarships to provide studies in exclusive dedication during their academic journey. Although there is inequality in gender participation, there is a subtle trend towards homogenization and balance between them in the long term; there is under-representation of black and indigenous populations in the Program’s student body, signaling the lack of public policies for the insertion of these communities, at the Stricto Sensu level; and that even considering the limitations of access to the State, the nucleation of the PPGICH in Manaus and, above all, in Tefé allowed the achievement of education at the Stricto Sensu level from the mobility of students coming from 70% of the microregions of Amazonas, directly reflecting on the strategy of interiorization of the Post-graduation Stricto Sensu in the State proposed by the State University of Amazonas.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Tutorial: autuação de Processos Administrativos via Protocolo Virtual/AM
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2022-08-01) Piñeiro, Shirlei Regina Vilar da Costa
    Instituído pelo Decreto N.º 42.727, de 08 de setembro de 2020, como o sistema oficial de registro e peticionamento eletrônico no âmbito do Amazonas, o Protocolo Virtual/AM tem se caracterizado como uma eficiente ferramenta de gestão, visto que a sua implementação tornou mais prático, seguro, transparente e econômico o protocolo de documentos na esfera Executiva do Estado. Com o intuito de i) contribuir com a popularização da ferramenta; ii) atuar como agente facilitador na difusão das informações acerca do fluxo operacional na Plataforma; e iii) conduzir o usuário externo ao uso deste mecanismo de petição, a Secretaria do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas – PPGICH publica o TUTORIAL: AUTUAÇÃO DE PROCESSOS ADMINISTRATIVOS VIA PROTOCOLO VIRTUAL/AM. A elaboração deste material, objetiva promover o passo-a-passo para autuação eletrônica de processos administrativos, direcionados à apreciação e a realização de procedimentos burocráticos do Programa, encaminhados através da Plataforma PROTOCOLO VIRTUAL. A ferramenta encontra-se acessível na página eletrônica https://protocolovirtual.amazonas.am.gov.br/, onde também estão disponibilizados: um vídeo tutorial e um manual em PDF, que abordam os requisitos para utilização do sistema. Destaca-se ainda que as informações contidas neste documento foram extraídas da página oficial do Protocolo Virtual.
  • Item
    PPGI.CH: guia do aluno de mestrado em Ciências Humanas
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2023-05-30) Ferreira, Lúcia Marina Puga; Piñeiro, Shirlei Regina Vilar da Costa
    O Guia do Aluno de Mestrado em Ciências Humanas foi elaborado, a partir dos instrumentos institucionais disciplinadores, com o intuito de reunir, em apenas um documento, informações relevantes sobre o PPGICH, o curso de Mestrado em Ciências Humanas e os procedimentos que envolvem a vida acadêmica do mestrando, desde o seu ingresso até a sua titulação Adicionalmente, informações sobre os serviços e a estrutura de apoio aos alunos foram abordados como parte da estratégia de comunicação do Programa. A partir das instruções contidas neste documento, no Tutorial Autuação de Processos Administrativos via Protocolo Virtual/AM e com o apoio da Plataforma PROTOCOLO VIRTUAL do Amazonas a efetividade das ações da Coordenação e/ou Secretaria e, sobretudo o nível de transparência no fluxo dos processos administrativos serão elevados em termos percentuais. A produção deste material é parte integrante do Projeto Bolsa de Apoio Técnico IV cota PPGICH Capital, vinculado ao Programa FAPEAM POSGRAD 2021 e do Plano de Trabalho nº 002 2019 vinculado do Termo de Cooperação Técnico Científico Nº 002 2019. Guarde este Guia para consulta, pois ele desonerará o seu tempo na busca de informações e maximizará o seu proveito no curso de mestrado e na Universidade.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    PPGI.CH: Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas [relatório técnico PPGICH 2016-2018]
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2018) Rios, Otávio; Piñeiro, Shirlei R. V. C.
    Technical report that aims to present organized data about the Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences in the year 2016. It is an Academic Master's Degree, with a multicampi proposal, contributing, for the first time in Amazonas, with effective internalization of the graduate program in the area of operation. It aims to contribute to the training of the staff of UEA, capital and interior, SEDUC and other teaching and research institutions. Part of the problematization of the concept of culture: allowing research to be carried out in different areas, working with a permanent teaching staff in Manaus and Tefé, through a partnership with the Mamirauá Sustainable Development Institute (ISDM), which may benefit postgraduate studies and graduation. Integration of the New Social Cartography of the Amazon Project (PNCSA), based at ESAT and led by Prof. Dr. Alfredo Wagner Berno de Almeida, as Research Laboratory of PPGICH.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    PPGICH - Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas [relatório técnico 2016]
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2016) Rios, Otávio; Costa, Veronica Prudente; Silva, G. B. M.; Rocha, Rafael Ale; Rapozo, Pedro Henrique Coelho; Oliveira, Ruanne Amorim
    Technical report that aims to present organized data about the Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences in the year 2016. It is an Academic Master's Degree, with a multicampi proposal, contributing, for the first time in Amazonas, with effective internalization of the graduate program in the area of operation. It aims to contribute to the training of the staff of UEA, capital and interior, SEDUC and other teaching and research institutions. Part of the problematization of the concept of culture: allowing research to be carried out in different areas, working with a permanent teaching staff in Manaus and Tefé, through a partnership with the Mamirauá Sustainable Development Institute (ISDM), which may benefit postgraduate studies and graduation. Integration of the New Social Cartography of the Amazon Project (PNCSA), based at ESAT and led by Prof. Dr. Alfredo Wagner Berno de Almeida, as Research Laboratory of PPGICH.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Caderno de Resumos Expandidos do I Simpósio de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas: Patrimônio, História e Cidades – ISiPICH
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2017-11) Santos, Tatiana de Lima Pedrosa et.al
    I SiPICH searches to co-create a space, in order to promote cross-dialog between researchers, technicians and specialists, coming from different disciplinary areas, who are interested in reflecting and discussing Heritage, History and cities and their main components, including socio-cultural issues, the contemporary process of urbanization, the manipulation of collective memory, the massive and cultural industry as a way to de-characterize heritage, living memory and built heritage, etc., in a dimension of time and space in order to dialogue with our temporality amazonian. The purpose of the Symposium will be to articulate the existing networks that seek to build and exchange knowledge and research projects in the academic sphere and in other social institutions, of an interdisciplinary nature in the perspective of building a critical discourse of the current times in which these people live. countries that are territorially so close and culturally so distant.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas: relatório técnico 2016-2020
    (Universidade do Estado do Amazonas, 2020) Rios, Otávio; Piñeiro, Shirlei R. V. C.
    As part of the self-assessment process of the Brazilian postgraduate program, this technical report enables a quantitative and qualitative data analysis of the Interdisciplinary Graduate Program in Human Sciences (PPGICH), of the University of the State of Amazonas, from its implementation in 2016 until the end of its first full evaluation cycle in 2020. This document, drawn from the exhaustive work of the academic secretariat of the Program, is a current portrait of PPGICH and will undoubtedly be one of the most relevant instruments for the formulation of Strategic Planning 2021-2024.