Design de problemas com o uso de tecnologias digitais uma perspectiva metodológica na educação matemática
Carregando...
Arquivos
Data
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade do Estado do Amazonas
Resumo
This work presents the results of a qualitative investigation, in which a group of students, future Mathematics teachers, participants of an Extension Course in person, carried out activities under the methodological perspective of Designing problems with the use of Digital Technologies, assigning characteristics and aspects, such as the open problems and the approach to issues of social relevance. The students, in the role of designers, formed a working group to analyze needs and plan, develop and implement the statement of the problem. The first version was evaluated by another group of future teachers and by the researcher, which focused on the decision to re-design, to obtain a second and improved version. Through discussion and reflection in the course of and after such experience, the students had the opportunity to produce knowledge about this perspective, regarding mathematical, methodological, technological aspects and the approach of socially relevant topics.Keywords: Design of Problem. Digital Technologies. Methodological perspective. Mathematical Education
Descrição
Citação
ALLEVATO, N. S. G. O Computador e a Aprendizagem Matemática: reflexões sob a perspectiva da Resolução de Problemas. Rio Claro, SP: UNESP, 2018.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R. da; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
CARDOSO, R. História do design. 2.ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2004.
FIGUEIREDO, F. F.; DALLA VECCHIA, R. O design de problemas com as Tecnologias Digitais no ensino da Matemática. In: CONFERENCIA INTERAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 14., 2015, Tuxtla Gutiérrez. Anais eletrônicos... Tuxtla Gutiérrez: CIAEM-IACME, 2015.
FIGUEIREDO, F. F. Design de problemas com a utilização das Tecnologias Digitais na formação inicial de professores de Matemática. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2017.
FIGUEIREDO, F. F.; GROENWALD, C. L. O. Design de problemas matemáticos com Tecnologias Digitais no processo formativo de licenciandos em Matemática. VIDYA, v.37, n.1, p.143-160, jan./jun., 2017.
FILATRO, A. C. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. 2.ed. São Paulo: SENAC São Paulo, 2007.
______. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
JAMBAV. Site Toondoo. Pleasanton: 2012. Disponível em: <http://www.toondoo.com/>. Acesso em: 25 mar. 2019.
JONASSEN, D. H. Designing Constructivist Learning Environments. In: REIGELUTH, Charles M. Instructional theories and models. 2.ed. Mahwah: Laurence Erlbaum, 1998. pp.215-239.
Manaus | v.12 | n.25 | jan-jun| 2019
ISSN: 1984-7505
54
______. Learning to Solve Problems: An Instructional Design Guide. Essential resources for training and HR professionals. San Francisco: Pfeiffer, 2003. MISKULIN, R. G. S. As possibilidades didático-pedagógicas de ambientes computacionais na formação colaborativa de professores de matemática. In: FIORENTINI, D. Formação de Professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado das Letras, 2003. p.217-247.
NOJIMOTO, C. Design para experiência: processos e sistemas digitais. 2009. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2009.
PONTE, J. P. da; HENRIQUES, A. Problem posing based on investigation activities by university students. Educational Studies in Mathematics, Dordrecht, v.83, n.1, pp.145-156, may 2013.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000. SCREENCAST-O-MATIC. Site oficial. Seattle: Screencast-O-Matic, 2016. Disponível em: <http://www.screencast-o-matic.com/>. Acesso em: 04 abr. 2019.
ULBRA. Ambiente virtual de aprendizagem Moodle. Curso de Matemática. Canoas: ULBRA, 2015. Disponível em: <http://matematica.ulbra.br/moodle>. Acesso em: 10 mar. 2019.
VALENTE, J. A.; CANHETTE, C. C. LEGO-Logo: Explorando o Conceito de Design. In: VALENTE, J. A. (Org.). Computadores e Conhecimento: repensando a Educação. 2.ed. Campinas: UNICAMP/NIED, 1998. p.77-91.
Avaliação
Revisão
Suplementado Por
Referenciado Por
Licença Creative Commons
Exceto quando indicado de outra forma, a licença deste item é descrita como Acesso Aberto