Uma análise sobre o ensino de hemoterapianos cursos de graduação em Enfermagem no Amazonas
Carregando...
Arquivos
Data
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade do Estado do Amazonas
Resumo
Due to the advancement of nursing as science, reformulations in the
education have become necessary for the construction of knowledge to take place in
line with public health policies and the national education. This research aimed to:
Identify the disciplines of Nursing Sciences addressing hemotherapy content,
analyze the teaching plans of undergraduate nursing courses in the State of
Amazonas and identify the profile of teachers working with hemotherapy contents.
The research was exploratory, descriptive, and had a qualitative approach forming
part in a triangulation with bibliographic and oral sources from the Pedagogical
Projects of Undergraduate courses in Nursing, Education Plan and Questionnaires
about the teachers' profile in authorized higher education institutions with
undergraduate course in Nursing on the State of Amazonas, public and private
recognized by the Ministry of Education. For data analysis we applied the Bardim's
technique. There is no specific Hematology disciplines in Nursing, only three
institutions, among the eight surveyed had hemotherapy contents in education plans
in Adult Health Nursing. No institution had specific goals for hemotherapy. The
content taught are insufficient to guarantee the minimum necessary knowledge for
nursing care in hemotherapy
Keywords: Nursing. Education. Hemotherapy
Descrição
Palavras-chave
Citação
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Portugal: Edições 70, 1977.
BLAYA, C. Processo de avaliação. Disponível em:
<http://www.ufrgs.br/tramse/med/textos/2004_07_20_tex.htm>. Acesso em: 3 fev.
2012.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior.
Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares
Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União,
Brasília, Seção 1, p.37. Nov. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996.
Estabelece as Diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União,
Brasília, 1996.
COFEN. Conselho Federal de Enfermagem. Resolução COFEN Nº 306/2006.
Normatiza a atuação do enfermeiro em Hemoterapia. Disponível em:
<http://site.portalcofen.gov.br/node/4341>. Acesso em: 20 out. 2010.
FERREIRA, O.; et al . Avaliação do conhecimento sobre hemoterapia e segurança
transfusional de profissionais de enfermagem. Rev. Bras. Hematol. Hemoter. São
José do Rio Preto, v.29, n.2, jun. 2007.
FLORIZANO, A. A. T.; FRAGA, O. S. Os desafios da enfermagem frente aos
avanços da hemoterapia no Brasil. Rev. Meio Ambiente Saúde, v.2, n.1, 2007.
Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505
ARTIGO
143
Rev. ARETÉ | Manaus | v.7 | n.14 | p.135-143 | jul-dez | 2014
ITO, E. E.; PERES, A. M.; TAKAHASHI, R. T.; LEITE, M. M. O ensino de
enfermagem e as diretrizes curriculares nacionais: utopia x realidade. Rev. esc.
enferm. USP, São Paulo, vol.40, n.4, p. 570-5, 2006.
NETO, D. L.; TEIXEIRA, E.; VALE, E. G.; CUNHA, F. S.; XAVIER, I. M.;
FERNANDES, J. D.; Kaneji Shiratori , SHIRATORI, K.; REIBNITZ, K. S.; SORDI, M
R. L.; BARBIERI, M.; BOCARDI, M. I. B.. Um olhar sobre as avaliações de Cursos
de Graduação em Enfermagem. Rev Bras Enferm. Brasília, vol 61, n.1, p. 46-53,
jan.-fev. 2008.
NGUYEN, D. D.; et al. El blood donor satisfaction and intention of future donation.
Transfusion. 2008.
ROMANOWSKI, J. P; WACHOWICZ, L. A. Avaliação formativa no ensino superior:
que resistências manifestam os professores e os alunos? Processos de ensinagem
na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6. ed.
Joinvile-SC: UNIVILLE, 2006. Cap 5, p. 121-139.
SILVA, M. A.; et al. Assistência dos profissionais de saúde frente as reações
transfusionais em um hospital universitário. Rev. Enferm. UFPE. v.4, n.1, jan.-mar.
2010.
Avaliação
Revisão
Suplementado Por
Referenciado Por
Licença Creative Commons
Exceto quando indicado de outra forma, a licença deste item é descrita como Acesso Aberto