Unidade de ensino potencialmente significativa usando a estratégia cooperativa jigsaw em aulas de química
Carregando...
Arquivos
Data
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade do Estado do Amazonas
Resumo
This study proposes the implementation of the Jigsaw cooperative technique as a strategy to stimulate meaningful learning in a group of middle school students in the discipline of Chemistry. For this, a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU), which gathers a number of activities was structured and applied with students from a technical course on occupational safety. The data collected and recorded in a field diary. The results show the feasibility of this resource, because it provided an interactive environment where students have been able to externalize their interpretations, share knowledge, express their doubts and clarify them. Each member assumed an individual responsibility so that everyone contributed to the progress of the activities. Therefore, the use of this strategy can contribute as a stimulating resource for meaningful learning.
Keywords: Potentially Meaningful Teaching Unit, Jigsaw cooperative technique, meaningful learning
Descrição
Palavras-chave
Citação
AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.
COCHITO, M. I. G. S. Cooperação e aprendizagem: educação intercultural. Lisboa: ACIME, 2004. Disponível em: <http://cidadaniaemportugal.pt/wp-content/uploads/recursos/cooperacao-e-aprendizagem.pdf> Acesso em out. 2017.
FATARELI, E. F.; FERREIRA, L. N. A.; FERREIRA, J. Q.; QUEIROZ, S. L. Método Cooperativo de Aprendizagem Jigsaw no Ensino de Cinética Química. Química Nova na Escola, v. 32, n. 3, p. 161-168, 2010.
HERREID, C. F. Case studies in science – A novel method of science education. Journal of College Science Teaching, v. 23, n. 4, p. 221-229, 1994.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa, Organizadores Prévios, Mapas Conceituais, Diagramas V e Unidades de Ensino Potencialmente Significativas. Material de apoio para o curso Aprendizagem Significativa no Ensino Superior: Teorias e Estratégias Facilitadoras. PUCPR, 2012a.
Manaus | v.12 | n.25 | jan-jun| 2019
ISSN: 1984-7505
215
MOREIRA, M. A. Ensino de Ciências e de Matemática: resenhas e reflexões. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 234, [número especial], p. 486-501, maio/ago. 2012b.
Avaliação
Revisão
Suplementado Por
Referenciado Por
Licença Creative Commons
Exceto quando indicado de outra forma, a licença deste item é descrita como Acesso Aberto