Física e música: uma proposta interdisciplinar
Carregando...
Arquivos
Data
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade do Estado do Amazonas
Resumo
This paper shows with details the development of an interdisciplinary activity which involves art and science. This activity is originated from a scientific initiation project. The project tries to demystify the perception of disconnection between physics and music, nearing the science to everyday of students. The activities of project were organized by teachers of physic and music. The methodological path was based in bibliographic and experimental research resulting to the construction of an exciting musical instrument from PVC pipes, and the others low cost materials. We denominated this instrument as “Tubofone”, which constitutes the heritage of the institution and can be used in expositions and divulgation in the didactic and scientific scope and in the musical education practice. The tubofone was utilized in several presentations, as one example, the project was demonstrated at culture meeting of Luziânia. Keywords: Interdisciplinary. Physics. Music.
Descrição
Palavras-chave
Citação
BARBOSA-LIMA, M.C., QUEIROZ, G., SANTIAGO, R. Ciência e Arte: Vermeer, Huygens e Leewehoek. Física na Escola. v. 8. n.2. 2007. FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 13. ed. Campinas: Papirus Editora, 1994. GOTO, M. Física e Música em Consonância. Rev. Bras. Ens. Fis. v.31. n.2. p. 2307.1-2307.8. 2009. HAZEN, R. M. Física Viva. v. 2, Rio de Janeiro: LTC, 2006. HINRICHSEN, H. Entropy-based tuning of musical instruments. Rev. Bras. Ens. Fis. v. 34. n. 2, p. 2301, 2012. HÜMMELGEN, I. A. O clarinete – uma introdução à análise Física do instrumento. Cad. Cat. Ens. Fis. v.13. n.2. p.139-153, 1996.
Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505
ARTIGO
111
Rev. ARETÉ | Manaus | v. 5 | n. 9 | p.101-111 | ago-dez | 2012
KRUMMENAUER, W. L., et al. O uso de instrumentos musicais como ferramenta motivadora para o ensino de acústica no ensino médio. Física na Escola. v.10. n.2, 2009. LEHRER, J. The future of science... is art? Disponível em: <Seedmagazine.com>. Acesso em: 16 jan.2008. NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica: Fluidos, Oscilações e Ondas, Calor. 3. ed. Edgard Blücher. São Paulo. 1997. OLIVEIRA, I. M.; FERREIRA, L. G. S.; Santos, E. C; Ensino de Ciências: Uma Proposta para Utilizar Experimentação no Ensino Fundamental. Revista Arete. Manaus, v. 3, no 5, 2010. POMBO, O. Interdisciplinaridade: Conceitos, problemas e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Médica. Rio de Janeiro, v. 1, no 30, 2004. RESNICK, R., HALLIDAY, D.; KRANE, K. S. Física 2. Rio de Janeiro: LTC, 2003. ROCHA, J.F.M. (org.). Origens e evolução das ideias da Física. Salvador: EDUFBA. p. 21-36.2002 ROEDERER, J. G. Introdução à Física e Psicofísica da Música. São Paulo: Edusp, 2002. ROSSING, T. D. The Science of Sound. EUA: Addison-Wesley, 1990. SEARS, F., ZEMANSKY, M.W., YOUNG, HD. Física. v. 2. Rio de Janeiro: LTC, 1984. TIPLER, P. A., Física Para Cientistas e Engenheiros. v. 3. Rio de Janeiro: LTC, 1995. UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Instituto de Física. Experimentoteca. Disponível em: <www.fis.unb.br>. Acesso em: 12 ago. 2011.
Avaliação
Revisão
Suplementado Por
Referenciado Por
Licença Creative Commons
Exceto quando indicado de outra forma, a licença deste item é descrita como Acesso Aberto