Reserva de desenvolvimento sustentável (rds) mamirauá e amanã uso de espaços não formais na disciplina de biologia da conservação

Resumo

This work aims to describe the reports elaborated in a discipline of Conservation Biology performed in a non-formal space: SDR Mamirauá and Amanã Sustainable Development Reserve in the Graduation Program in Biological Diversity of the Federal University of Amazonas (UFAM). We performed practical activities to quantify number of palm trees, mungubas, trumpet trees, and macrophytes in order to describe the environmental characterization. The understanding of some basic concepts of Conservation Biology as census, survey, density, natural abundance, natural wealth, habitat, sampling unit, water resources, management, preservation, conservation, and confluence meeting of rivers, their understandings were more accessible and fixed with exuberance of this unit to touching with their own hands and to see in person. The monitoring of hunting activities on trails, technical visits to the Centre for Rehabilitation of the Amazonian manatee (Trichechus inunguis), excavations at archaeological sites, visit the inn to the knowledge of ecotourism activities with aquatic macrophytes, survey of fish diversity and quantification alligators per kilometer were performed. The SDR Mamirauá, and Amanã have a great potential as a nonformal space where relevant topics aimed at maintaining biodiversity can be experienced as a common activity of daily life. Keywords: Biology. Conservation. Non-formal space. Education. Reporting.

Descrição

Citação

CALLICOTT, J. B.; CROWDER, L. B.; MUMFORD, K. Current normative concepts in conservation. Conservation Biology, 13: 22-35, 1999. COSTA, B. L. S. Levantamento Arqueológico na RDS Amaná. Uakari, 4(2): 7-18, 2008. GUTERRES, M. G.; MARMONTEL, M.; AYUB, D. M.; SINGER, R. F. Anatomia e morfologia de plantas aquáticas da Amazônia utilizadas como potencial alimento por peixe-boi Amazônico. Belém, IDSM, 187 p, 2008. KITAMURA, P. C. Biodiversidade na Amazônia: por uma abordagem regional das unidades de conservação. In: GARAY, I; DIAS, B. Conservação da biodiversidade em ecossistemas tropicais: avanços, conceitos e revisões de normas e metodologias de avaliação e monitoramento. Petrópolis, Vozes, 102-111, 2001. LEAL, G. K. S. Jardim Botânico de Manaus Adolpho Ducke: possibilidades pedagógicas para ensinar Ciências na Amazônia. Revista Amazônica de Ensino de Ensino de Ciências - Areté, 7(13): 204-211, 2014. MACIEL, H. M.; CASCAIS, M. G. A.; FACHÍN-TERÁN, A. Ponte sobre o Rio Negro: um novo espaço educativo não formal em Manaus, AM, Brasil. Revista Amazônica de Ensino de Ensino de Ciências - Areté, 5(8): 108-116, 2012. QUEIROZ, H. L. A reserva de desenvolvimento sustentável Mamirauá. Estudos avançados, 19 (54): 183-203, 2005. PIVELLI, R. S. P. Análise do potencial pedagógico de espaços não-formais de ensino para o desenvolvimento da temática da biodiversidade e sua conservação. 2006. 165 f. Dissertação (Mestrado) em Educação. Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2006. SOUZA, D.; BRANCO, A. K. A. C.; FACHÍN-TERÁN, A. O Bosque da Ciência: Ambiente de aprendizado para o ensino de Ciências. Revista Amazônica de Ensino de Ensino de Ciências - Areté, 7(14): 198-206, 2014. VALSECCHI, J.; AMARAL, P. V. Perfil da caça e dos caçadores na Reserva de Desenvolvimento Sustentável Amanã, Amazonas – Brasil. Uakari, 5(2): 33-48, 2009. WILSON, J. Educação ambiental em jardins botânicos: diretrizes para o desenvolvimento de estratégias individuais. Rio de Janeiro: rede brasileira de jardins botânicos, 201 p, 2003.

Avaliação

Revisão

Suplementado Por

Referenciado Por

Licença Creative Commons

Exceto quando indicado de outra forma, a licença deste item é descrita como Acesso Aberto